جستجو

عضویت در خبرنامه هفتگی

پست الکترونیکی:

برنامه های اخیر


اخبار
انقلاب اسلامی ایران بزرگترین لطمه را به دولت های غربی وارد كرد

یك استاد ایرانی مقیم انگلیس:

انقلاب اسلامی ایران بزرگترین لطمه را به دولت های غربی وارد كرد

لندن - یك استاد ایرانی و فعال ضدجنگ مقیم انگلیس گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، بزرگترین لطمه و خسارت را به دولت های استعمارگر غربی وارد كرد.

به گزارش ایرنا، دكتر 'عباس عدالت' استاد دانشگاه 'امپریال كالج' و بنیانگذار سازمان بین المللی و غیردولتی 'مبارزه علیه تحریم و مداخله نظامی در ایران(كاسمی)' افزود: لطمه ای كه انقلاب اسلامی ایران به دولت های غربی وارد كرد، در طول تاریخ استعمارگری آنها، بی سابقه بود.

وی اظهارداشت: به همین دلیل، از همان روزهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، استعمارگران به هر وسیله ای برای به شكست كشاندن این انقلاب متوسل شدند؛ از تحریك و تجهیز صدام در هشت سال تجاوز نظامی به ایران گرفته تا اعمال انواع فشارها و تحریم های اقتصادی، سیاسی و نظامی.

دكتر عدالت گفت: غربی ها در طرح نهایی خود در صدد جبران خسارت بزرگی كه با وقوع انقلاب اسلامی ایران به منافع استعماری آنها در منطقه و جهان وارد شده، هستند و در این طرح، هدف نهایی آنها، تغییر نظام در ایران است.

وی كه در محل انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم لندن - كانون توحید - و درباره روابط ایران و انگلیس سخنرانی می كرد، افزود: از سال 2005 میلادی، از طرف دولت های غربی، به خصوص آمریكا، انگلیس و فرانسه، و تحت تاثیر لابی های رژیم صهیونیستی، فشار بی سابقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران در تمام جنبه ها، اعمال شده است.

دكتر عدالت شرایط كنونی ایران را در منطقه و جهان 'بسیار حساس' توصیف كرد و گفت: از شش سال پیش، جنگی همه جانبه علیه ایران از طرف دولت های استعمارگر غربی آغاز شده و این جنگ، با اخراج دیپلمات های ایرانی از لندن، وارد مرحله جدیدی شده است.

وی با اشاره به برخی اسناد منتشر شده دولت آمریكا، اظهارداشت: طبق اسناد دولت آمریكا، دولت های غربی به سركردگی انگلیس، از مدتها قبل با هدف منزوی كردن ایران و پیشبرد برنامه های از قبل طراحی شده خود به دنبال قطع رابطه دیپلماتیك با ایران بودند و حوادث اخیر سفارت انگلیس در تهران، فقط بهانه ای بود كه برنامه های خود را اجرایی كنند.

این استاد دانشگاه، در ادامه سخنان خود، با اشاره به تشابهات حوادث سال های اخیر با آنچه كه در زمان ملی شدن صنعت نفت روی داد، گفت: آنچه امروز توسط دولت های غربی علیه ایران و نظام جمهوری اسلامی پیگیری می شود، با عملكرد آنها در 60 سال پیش، شباهت های متعددی دارد.

'در زمانی كه دكتر مصدق، با طرح ملی شدن صنعت نفت ایران، منافع آنها را با خطر مواجه كرد، سیاست مشابهی علیه او اتخاذ شد. از تبلیغات گسترده علیه ایران و حكومت وقت آن تا تحریم اقتصادی و تحریم نفت ایران و نهایتاً كودتای 28 مرداد. همین روال با شباهت های بسیار زیادی، هم اكنون نیز در حال اجراست با این تفاوت كه اگر در آن زمان، انگلیس به بهانه جلوگیری از خطر گسترش كمونیسم، حمایت متحدان خود در مقابله با ایران را جلب می كرد، امروز برنامه هسته ای ایران را بهانه ای برای جلب همكاری و پشتیبانی آنها قرار داده است.'

وی برنامه فعلی دولت های غربی علیه ایران را تعقیب مسیر تضعیف نظام از درون دانست و افزود: آمریكایی ها ترجیح می دهند كه بدون وارد شدن به جنگ نظامی علیه ایران كه قطعا هزینه های زیادی به آنها تحمیل خواهد كرد، به اهداف خود در تغییر حاكمیت ایران دست پیدا كنند و در همین راستا، ایجاد تفرقه و آشوب های داخلی را در دستور كار خود قرار داده اند.

دكتر عدالت با اشاره به دستور باراك اوباما در سال 2010 مبنی بر كمك همه جانبه ارتش و سرویس اطلاعاتی آمریكا به مخالفان نظام جمهوری اسلامی در داخل ایران، تاكید كرد: اوباما به رغم شعارها و تبلیغات انتخاباتی خود، نه تنها از ادامه یافتن كمك 400 میلیون دلاری كه از زمان بوش برای حمایت از گروهك های تروریستی نظیر مجاهدین خلق(منافقین)، پژاك و جند الله(گروهك ریگی) در نظر گرفته شده بود، جلوگیری نكرد، بلكه با دستور مستقیمی كه در سال 2010 صادر كرد، عملاً نشان داد كه در مقابله با نظام جمهوری اسلامی، هیچ تفاوتی بین روسای جمهوری آمریكا وجود ندارد.

این استاد دانشگاه و فعال ضدجنگ در ادامه این نشست كه با حضور جمعی از دانشجویان و ایرانیان مقیم لندن برگزار شد، به سوالات حاضران پاسخ داد.

منبع: ایرنا/

 
حداد عادل: در جهان امروز وحدت براي مسلمانان امري ضروري است

لندن - دكتر غلامعلي حداد عادل نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي شنبه شب طي سخناني در كانون توحيد لندن با تشريح برخي شرايط نيل به وحدت، تصريح كرد: در جهان امروز ايجاد و تقويت وحدت اسلامي از ضروريات مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رييس سابق مجلس شوراي اسلامي كه به مناسبت هفته وحدت و در جمع دانشجويان و ايرانيان مقيم لندن سخنراني مي‌كرد، با تاكيد بر اينكه وحدت هم شعار و هم ضرورت است، گفت: منظور از وحدت اتحاد بوده و معناي آن اين است كه يك اختلافي وجود دارد كه بايد كنار گذاشته شود چون اگر اختلافي وجود نداشته باشد وحدت وجود ندارد.

وي افزود: در مساله وحدت همچنين بايد توجه داشت هرجا كه اختلافي وجود دارد و ما دعوت به وحدت مي‌كنيم اين دعوت همواره براي رسيدن به يك هدف است چون اگر هدف وجود نداشته باشد نيازي هم به وحدت نيست.

رييس فرهنگستان زبان و ادب پارسي ادامه داد: نكته ديگر اين است كه هرچه هدف مهمتر و ضروري تر باشد وحدت نيز ضرورت بيشتري پيدا كرده و نيازمند استواري بيشتري است چون اهميت هدف باعث اتحاد بيشتر مي‌شود.

دكتر حداد عادل گفت: همچنين بايد توجه داشت براي رسيدن به وحدت بايد بهايي پرداخته شود و طرفين حامي وحدت هركدام بايد از يك سري از خواسته هاي خود بگذرند چون گذشت لازمه وحدت است.

وي افزود: همچنين اگر بنا باشد جمعي كه اختلاف سليقه و منافع دارند وحدت پيدا كنند نبايد ديگر به مسائل اختلاف برانگيز اهميت بدهند و اختلافات را بار ديگر دامن بزنند.

رييس سابق مجلس شوراي اسلامي در ادامه در توضيح ضرورت وحدت اسلامي در جهان كنوني گفت: ما با نگاه كوتاهي به قرن بيستم در مي‌يابيم كه اين قرن از ابتدا تا سال ‪ ۱۹۸۰‬كه دوران پيروزي انقلاب اسلامي بود به نوعي دوران ناكامي مسلمانان محسوب مي‌شود كه مسائلي مانند از هم پاشيدگي حكومت عثماني، سركوب هويتي مسلمانان قفقاز در دوران حاكميت كمونيسم شوروي سابق و تشكيل رژيم اسراييل از نشانه‌هاي آن است.

دكتر حداد عادل افزود: واقعيت اين است كه ‪ ۱/۵‬ميليارد مسلمان ساكن در جهان، امروز به هيچ وجه از جايگاهي كه شايسته آنان بوده و تاثير تعيين كننده‌اي در سطح جهان داشته باشد، برخوردار نيستند كه مثال آن نيز فاجعه بوسني و هرزگوين است، بطوري كه مي‌بينيم بسياري از مناطق ديگر براي خود كشور تشكيل دادند اما تا مسلمانان بوسني خواستند كشور خود را تشكيل دهند هدف كشتار و سركوب قرار گرفتند و كشورهاي اسلامي نيز تنها به سخن گفتن درباره اين حادثه پرداختند زيرا نمي‌توانستند اقدامي انجام دهند.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اين واقعيات تلخ كه باعث ناكامي مسلمانان شده ايجاب مي‌كند مسلمانان با بيدار شدن با يكديگر متحد شده و هويت اسلامي خود را مجددا احراز كنند.

دكتر حداد عادل گفت: در عين حال بايد توجه داشت روند شكست‌هاي پي در پي مسلمانان با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران تغيير كرد و مسلمانان اين خبر خوش را شنيدند كه دولتي به نام اسلام تشكيل شده است و اين آغاز بيداري مسلمانان بود.

وي افزود: هدف ما بايد رسيدن به هويت اسلامي و زندگي اجتماعي اسلامي باشد اما در عين حال بايد توجه داشت خيلي‌ها با نيل ما به اين هدف مخالف بوده و مي‌گويند اين خطرناك است و شما نبايد از زندگي اجتماعي اسلامي برخوردار باشيد.

نماينده مردم تهران تصريح كرد: آنچه ما هم اكنون شاهد آن هستيم اين است كه جهان اسلام پس از اين ناكامي‌ها انگار از خواب بيدار شده است و مي خواهد موضع بگيرد كه اين خصوصا در نسل جوان بسيار آشكار است.

رييس سابق مجلس گفت: اوج اين بيداري و زندگي اجتماعي اسلامي رسيدن به يك تمدن اسلامي است و حكومت اسلامي نيز لازمه رسيدن به تمدن اسلامي است كه اين درد همه مسلمانان بوده و به شيعه و سني بودن بستگي ندارد.

وي افزود: ما بايد براي رسيدن به اين هدف بهايي را پرداخته و اختلافات را كنار بگذاريم چراكه تاريخچه انقلاب اسلامي نشان مي‌دهد پيروزي اين انقلاب نتيجه وحدت ديني مردم حول اعتقادات شان و رهبري ديني بود.

رييس فرهنگستان زبان و ادب پارسي اظهارداشت: هم ما و هم دشمنان ما اين نيروي وحدت را ديده‌ايم و به همين دليل است كه دشمنان ما هم اكنون در صد ايجاد اختلاف با استفاده از مذهب هستند كه اين پديده خصوصا در ‪ ۳۰‬سال پس از انقلاب كاملا مشهود بوده و گسترش درگيري شيعه و سني در پاكستان و عراق نيز نمونه‌اي از اين توطئه دشمن است.

دكتر حداد عادل گفت: ما در كشور خودمان نيز نمونه‌هايي از اين تلاش ها براي دامن زدن به اختلافات را مشاهده مي‌كنيم بطوري كه من مدتي پيش شاهد نوشته‌هاي توهين آميزي نسبت به مقدسات شيعه در برخي خيابانهاي تهران و قم بودم كه اين نمونه‌اي از تلاش دشمنان است.

وي افزود: ما در جهان امروز شاهد دو جريان متضاد هستيم كه يكي وحدت آفرين بوده و براي رسيدن به هويت و تمدن اسلامي تلاش مي‌كند و يكي نيز براي خنثي كردن اين هدف در حال توطئه كردن است كه البته اين خيلي هم محرمانه نبوده و طبيعي است كه دشمنان ما در صدد دنبال كردن چنين سياستي باشند.

رييس سابق مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ما بايد در پرداختن به مساله وحدت به نظر حضرت امام(ره) درباره اين مساله توجه كنيم كه طي سخناني درباره عملكرد حجاج در سفر حج اعلام كردند انجام هر عملي كه مغاير با وحدت باشد حرام است كه نظر مقام معظم رهبري نيز همين است.

دكتر حداد عادل گفت: امروزه مساله شيعه و سني براي ما در اداره كشور مهم نيست بطوري كه يكي از اهداف و برنامه‌هاي ما در حال حاضر پيشرفت برنامه هاي عمراني در سيستان و بلوچستان است و ما خدمات زيادي در اين منطقه انجام داده ايم.

وي افزود: روش ما در داخل كشور بسيار مشخص است و گرچه ممكن است برخي جريانات و مسوولان اشتباهي نيز داشته باشند اما نگاه حاكم بر كشور اين است كه شيعه و سني بايد با وحدت در داخل كشور زندگي كنند.

نماينده مردم تهران اظهارداشت: سياست ما در خارج از كشور نيز بسيار آشكار بوده و يك نمونه از روش و رفتار جمهوري اسلامي در ايجاد وحدت، موضعگيري هاي ما در برابر حماس و حزب الله است كه ما از هردوي آنها حمايت مي‌كنيم چون هردو در راستاي هدف اسلامي تلاش مي‌كنند.

دكتر حداد عادل گفت: امروز هيچ كس در ايران در مساله مقاومت اسلامي تفاوتي ميان حزب الله و حماس قائل نيست كه اين نشانه‌اي از سياست كشور ما در گسترش دادن وحدت بوده و نشان مي‌دهد وحدت امروه براي ما هم ضرورت است و هم شعار.

وي افزود: ما بايد اين فرصت را كه بر اثر پيروزي انقلاب اسلامي ايجاد شده مغتنم بشماريم و از هر كاري كه مانع از وحدت مي‌شود اجتناب كنيم چراكه علاوه بر دشمنان برخي دوستان نادان هم با رفتار خود اين وحدت را تخريب مي كنند درحالي كه ما بايد دشمني‌ها را به دوستي تبديل كنيم.

رييس فرهنگستان زبان و ادب پارسي ادامه داد: ما در داخل ايران خوشبختانه بحراني تحت عنوان شيعه و سني نداريم و اگر اتفاقات نادري هم وجود داشته باشد چشم انداز عمومي نه تنها بحراني نيست بلكه چشم اندازي از برادري و اتحاد است.

دكتر حداد عادل در پايان سخنراني خود به سوالات حاضران پاسخ داد. وي در پاسخ به سوالي درباره تحت الشعاع قرار گرفتن فرهنگ ايراني در صورت گسترش فرهنگ اسلامي گفت: در ايران تقابل ميان هويت ملي و ديني در طي تاريخ از ميان رفته است و اين سوال كه ايراني هستي و يا مسلمان، هيچگاه در ايران شكل نگرفته است و اين تنها برخي توطئه‌ها و كليشه‌هاي دشمنان و حاميان شاه است كه پس از فرار از ايران به اين دليل كه نمي‌توانستند بگويند ما به دليل نوكري شاه از ايران فرار كرده‌ايم همگي ايران دوست شده و مدعي شدند اين حكومت آمده تا ايران را نابود و اسلام را جايگزين آن كند.

دكتر حداد عادل در پايان گفت: اسلام عقيده ما و ايران علاقه ما است و اين دو هيچ منافاتي با يكديگر ندارند و ما بايد همچنين توجه داشته باشيم هرگاه دين از دولت و دولت از دين در ايران پشتيباني كرده‌اند ايران پيشرفت كرده است و چنين تقابلي هم اكنون وجود ندارد.

پرفسور عباس عدالت استاد دانشگاه امپريال كالج لندن نيز ديگر سخنران نشست ديشب كانون توحيد لندن بود كه درباره ريشه‌هاي شكوفايي و زوال تمدن اسلامي - ايراني در پرتو يافته‌هاي جديد تاريخي سخنراني كرد.

وي گفت: در قرون سوم تا پنجم هجري (نهم تا يازدهم ميلادي)، جامعه اسلامي در خاورميانه، آسياي مركزي، شمال آفريقا و اندلس (اسپانيا) شاهد يكي از درخشانترين شكوفايي‌هاي فرهنگي، فلسفي و علمي تاريخ بشر بود كه تحرك ناشي از آن تا قرن نهم هجري (پانزدهم ميلادي) ادامه داشت و پايه رنسانس در اروپا و در نتيجه شالوده تمدن امروزي غرب قرار گرفت.

وي افزود: شاخه‌هاي جديد دانش چون جبر، مثلثات و رياضيات و نجوم محاسباتي و همچنين فلسفه خردگرايي و روش علمي در فيزيك، شيمي و طب در اين دوران تمدن طلايي توسط مشاهيري چون خوارزمي، رازي، ابن هيثم ، فارابي،ابن سينا، بيروني و ابن رشد پي ريزي شد.

وي افزود: در يكي دو سال گذشته فهم ما ازتحولاتي در تاريخ كه اين دوران را بوجود آورد بطور كيفي افزايش يافته است. يافته‌هاي جديد ريجارد بولت، استاد دانشگاه كلمبيا، براي اولين بارپايه‌هاي اقتصادي اين شكوفايي كم نظير را براساس اسناد تاريخي روشن كرده است. اين اسناد نشان مي‌دهند كه كشت پنيه و رشد صنعت كتان و نساجي در ايران از نيمه دوم قرن دوم تا پايان قرن چهارم (؟؟؟ تا ؟؟؟؟ ميلادي) مهمترين عامل اقتصادي شكوفايي تمدن طلايي بوده است كه تكامل آن پس از حدود ‪ ۲۵۰‬سال در اثرسرماي شديدي كه ‪ ۱۳۰‬سال كل قاره را در بر مي‌گيرد منهدم گشت.

پرفسور عدالت در ادامه به تشريح اين يافته‌هاي جديد و تشابهات و تفاوتهاي دوره تمدن طلايي اسلامي-ايراني با دوران انقلاب صنعتي در انگلستان (؟؟؟؟تا ؟؟؟؟ ميلادي) پرداخت و سپس براساس نظريه موسوم به فاجعه زدگي مغول توضيح داد كه چرا پس از بازگشت شرايط مطلوب اقليمي و حتي در دوران رشد چشمگير اقتصادي در زمان شاه عباس صفوي، شكوفايي فرهنگي، فلسفي و علمي دوران طلايي ديگر هرگز تكرار نشد.

 

منبع: ایرنا

 
در جمع ايرانيان مقيم لندن اژه‌اي :انقلاب ايران از نظر رهبري و پشتوانه مردمي، منحصر به فرد بود

لندن - نماينده مقام معظم رهبري در امور دانشجويان خارج از كشور طي سخناني در كانون توحيد لندن، انقلاب اسلامي ايران را به دليل پشتوانه عظيم مردمي و رهبري حكيمانه امام خميني(ره) انقلابي منحصر به فرد در ميان انقلاب هاي بزرگ جهان توصيف كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر جواد اژه‌اي كه به مناسبت فرارسيدن دهه مبارك فجر در جمع دانشجويان و جمعي از ايرانيان مقيم لندن سخن مي‌گفت، با بررسي نقش رهبري حضرت امام خميني(ره) گفت: اكثر انقلاب‌ها و نهضت‌هاي آزاديبخش در جهان براي مبارزه با ظلم و استبداد داخلي و يا استعمار خارجي به وقوع پيوستند و انقلاب اسلامي ايران نيز چنين اهدافي را دنبال مي‌كرد.

دكتر اژه‌اي افزود: رژيم شاه رژيمي ستمگر و فاسد بود و شكنجه‌هايي بسيار بدتر از شكنجه‌هاي گوانتانامو و ابوغريب را بر زندانيان سياسي و غيرسياسي تحميل مي‌كرد و همچنين تحت سلطه حكومت‌هاي غربي قرار داشت.

رئيس سابق هيات امناي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان اظهارداشت:
انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) علاوه بر ويژگي‌هاي منحصر به فرد خود در واقع تركيبي از اهداف جنبش‌هاي پيش از خود مانند جنبش تنباكو، نهضت مشروطيت و نهضت ملي شدن صنعت نفت بود.

دكتر اژه‌اي گفت: با اين وجود انقلاب اسلامي با ديگر جنبش‌هاي ايران همانند تنباكو، مشروطيت و ملي شدن صنعت نفت دو تفاوت عمده داشت و شامل بخش‌هاي فراموش شده در هريك از آنها بود.

وي توضيح داد: نهضت مشروطيت، نهضتي ضد استبدادي و جنبش‌هاي تنباكو و ملي شدن صنعت نفت نيز جنبش‌هايي ضد استعماري بودند اما انقلاب اسلامي با تركيب كردن اين اهداف هم با شاه به عنوان مظهر استبداد داخلي و هم با آمريكا به عنوان مظهر استعمار حارجي مبارزه كرد.

نمايند؟ مقام معظم رهبري در امور دانشجويان خارج از كشور ادامه داد:
تمامي اين تفاوت‌ها ناشي از نگاه ويژه و منحصر به فرد رهبر كبير انقلاب به جريانات سياسي و مردم بود چرا كه حضرت امام(ره)به دنبال انقلابي مردمي بودند بطوري كه در پاسخ بسياري از افرادي كه خواستار نبرد مسلحانه با شاه بودند اعلام كردند چنين راهكاري نمي‌تواند باعث انقلاب مردمي شود و حداكثر باعث ايجاد حكومت جديدي مانند قاجاريه مي‌شود.

دكتر اژه‌اي گفت: از ديگر ويژگي‌هاي منحصر به فرد امام(ره) اين بود كه ايشان زبان قشرهاي مختلف مردم را مي‌فهميدند و به زباني سخن مي‌گفتند كه هم اساتيد دانشگاه، هم كشاورزان و هم زنان خانه دار آن را بخوبي درك مي كردند.

وي افزود: محور حركت امام(ره) هميشه تكيه بر مردم بود و زماني كه ايشان احساس مي‌كردند مردم آماده هستند هيچ نگراني به خود راه نمي‌دادند و بسيار قاطعانه و شجاعانه عمل مي‌كردند كه بازگشت ايشان به ايران در دوازدهم بهمن ماه نمونه‌اي از اين شجاعت و تكيه بر مردم بود.

نمايند؟ مقام معظم رهبري در امور دانشجويان خارج از كشور ادامه داد: آنچه در حركت انقلاب اسلامي با هيچ انقلابي قابل مقايسه نبود اين بود كه حضرت امام(ره) انقلاب را بر اساس راي مردم مشروعيت بخشيدند. چنانكه مي‌بينيم كمتر از دو ماه پس از پيروزي انقلاب، امام(ره) با برگزاري رفراندوم اقدام به كسب مشروعيت از مردم و قانوني كردن انقلاب كردند.

دكتر اژه‌اي گفت: بنيانگذار جمهوري اسلامي همچنين پس از پيروزي انقلاب نظام مبتني بر انتخابات را در ايران تثبيت كردند و همواره از منتخبان مردم حمايت مي‌كردند.

وي افزود: حضرت امام(ره) همچنين به ايران عشق مي‌ورزيدند و واقعا اين سرزمين را دوست داشتند. به عنوان مثال حتي زماني كه يكي از فرماندهان نظامي در دوران جنگ نام شط العرب را بر زبان آورد امام(ره) خطاب به وي گفتند چرا از نام اروند رود استفاده نمي‌كنيد.

نمايند؟ مقام معظم رهبري در امور دانشجويان خارج از كشور ادامه داد: حضرت امام(ره) به هيچ عنوان به قدرت وابستگي نداشتند، قدرت را براي خدا مي دانستند و ذوب در الله بودند.

دكتر اژه‌اي در ادامه با اشاره به حملات وحشيانه اسراييل به غزه گفت: ما ديديم كه چگونه مردم بي‌دفاع غزه بدون هيچ تجهيزاتي و تنها با نيروي اراده و مقاومت، ‪ ۲۲‬روز در برابر ارتش تا بن دندان مسلح اسراييل مقاومت كردند كه اين نيز از دستارودهاي انقلاب اسلامي و نتيجه نهادينه كردن فرهنگ مقاومت و استبداد ستيزي توسط حضرت امام است و به همين دليل ما بايد با تمامي قوا از اين انقلاب در برابر تهاجمات خارجي حمايت كنيم.

نمايند؟ مقام معظم رهبري در امور دانشجويان خارج از كشور افزود: ناتوي نظامي غرب براي ما خطري ندارد اما اين ناتوي فرهنگي است كه ما بايد با آن به مقابله بپردازيم چراكه هدف ناتوي فرهنگي از بين بردن فرهنگ مقاومت و استبداد ستيزي در جامعه است.

منبع: ایرنا

 
به مناسبت روز دانشجو تريبون آزاد دانشجويي در كانون توحيد لندن برگزار شد

لندن - به مناسبت فرارسيدن ‪ ۱۶‬آذر، روز دانشجو، تريبون آزاد دانشجويي با حضور جمعي از دانشجويان ايراني مقيم لندن و تعدادي از اعضاي قبلي و فعلي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين مراسم كه شنبه شب و در محل كانون توحيد لندن برگزار شد، شركت‌كنندگان به ارائه ديدگاه‌ها و نظرات خود در مورد روز دانشجو و جنبش دانشجويي پرداختند.

شركت‌كنندگان در اين تريبون آزاد بر حفظ هويت ديني دانشجويان و ضرورت تقويت وحدت و همدلي در ميان دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از كشور تاكيد كردند.

حسين قنبري مسئول ارتباطات خارجي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا در ابتداي اين مراسم طي سخناني با مروري گذرا به تاريخچه تشكل‌هاي دانشجويي به بررسي نحوه شكل‌گيري و تحولات جنبش دانشجويي در ايران پرداخت.

وي همچنين به نقش تشكل‌هاي دانشجويي در جامعه و نحوه تاثيري‌گذاري و تاثيرپذيري آنها از فضاي كلي جامعه در هر دوره‌اي اشاره كرد.

وي گفت: در تاريخ هر ملتي روزهاي برجسته‌اي وجود دارد كه منشا تحولي بزرگ در حيات اجتماعي يا سياسي آن ملت است. تاريخ پرافتخار ما نيز پر است از اين روزهاي ماندگار و درخشان، و ‪ ۱۶‬آذر نيز يكي ازآنها و نقطه عطفي در شكل‌گيري حركت‌هاي دانشجويي در ايران است.

وي افزود: ‪ ۱۶‬آذر‪ ،۱۳۳۲‬كه به لحاظ تاريخي مي‌توان آن را روز تولد جنبش دانشجويي در ايران ناميد، در زمان اوج دخالت‌هاي آمريكا و انگليس در امور كشور و به فاصله كوتاهي پس از كودتاي ‪ ۲۸‬مرداد و در پي بازديد نيكسون معاون وقت رئيس جمهور آمريكا از ايران اتفاق افتاد.

قنبري با گراميداشت ياد شهيدان شريعت رضوي، قندچي و بزرگ نيا گفت: حضور حماسي و مقاومت دانشجويان در برابر يورش دژخيمان رژيم شاه به دانشگاه تهران، صحنه‌اي جاودانه از رشادت و استواري فرزندان ملت را در تاريخ انقلاب رقم زد، تا نشان ماندگار بيداري نسلي از جوانان دانشجوي ميهن مان در مبارزه عليه استبداد شاهنشاهي و استكبار چپاولگر باشد.

در مراسم روز دانشجو در لندن از دانشجويان فعال در كانون توحيد نيزتقدير به عمل آمد و در انتهاي برنامه ويدئو كليپ كوتاهي با موضوع روز دانشجو براي حاضران پخش شد.

منبع: ایرنا

 
پيروز مجتهدزاده: اي كاش بازگشت به قدرت روساي جمهور پيشين در ايران بدعت نشود

لندن - دكتر پيروز مجتهد زاده استاد دانشگاه تربيت مدرس و مدير عامل بنياد پژوهش يوروسويك لندن تاكيد كرد: همه ما بايد آگاهانه عدم موافقت خود را با ايده بازگشت به رياست جمهوري روساي جمهور پيشين اعلام كنيم تا ايده بازگشت به قدرت در جامعه ما بدعت نشود.

وي كه شنبه شب و به مناسبت انتشار كتاب جديدش درباره دموكراسي و هويت ايراني در كانون توحيد لندن سخنراني مي‌كرد، گفت: اگر قانون اساسي كشور نيز بازگشت به قدرت روساي قبلي را ممنوع نكرده باشد، باز هم به نظر من اين كار نبايد صورت گيرد.

وي با اشاره به اهميت انتخابات در دموكراسي ها، گفت: رفتن به سوي قدرت در يك دموكراسي بايد ناشي از حس يا ايده خدمت به كشور و منافع ملي باشد نه رياست طلبي براي لذت بردن از مزاياي مادي و معنوي ناشي از رياست.

اين استاد ژئوپوليتيك افزود: در جمهوري‌هاي غير دموكراتيك، نه تنها رييس جمهور رياستش را دائمي مي‌كند، بلكه ترتيبي مي‌دهد كه پس از درگذشتش هم فرزندش جاي او را بگيرد. ولي در يك دموكراسي واقعي هيچ گاه رييس جمهوري كه دوره رياست خود را سپري كرده باشد، داوطلب بازگشت به صحنه نمي شود و به وسوسه اطرافيان در اين زمينه توجه نمي‌كند چون مي‌داند كه اطرافيان فقط در انديشه بازگشت خود به قدرت هستند.

وي اظهارداشت: تاريخ نشان مي‌دهد كه فقط يك بار در ايالات متحده اين اتفاق افتاد كه نتايجي كاملا منفي هم به دنبال داشت و مردم نظام يافته در احزاب سياسي آن كشور را وادار كرد نه تنها نگذارند آن مورد به بدعتي در نظام دموكراتيك آن كشور تبديل شود، بلكه حس يا فكر دوري جستن از اين بدعت ناشايست را تا آنجا گستراندند كه حتي نامزدهاي رياست جمهوري از دو حزب اصلي آن كشور پس از شكست در انتخابات، از پذيرفتن نامزدي مجدد حزب خود هم پرهيز مي‌كنند.

وي افزود: در بريتانيا هم شاهد آن بوديم كه دو تن از محبوب‌ترين نخست وزيران، يعني مارگارت تاچر و توني بلر كه مدت نخست وزيريشان از دو دور بيشتر شد، از چشم همگان افتاده و از طرف حزب خود مجبور به كناره‌گيري شدند.

وي گفت: علت اين است كه در يك دموكراسي حقيقي، هشت سال رياست اجرائي كشور مدت زماني بس طولاني است كه در خلال آن يك فرد اين امكان را دارد كه هر هنري داشته باشد، به اجرا در آورد. از طرف ديگر، رياست امور اجرائي كشور حق همه آحاد مردم شمرده مي‌شود و همگان بايد از اين حق برخوردار باشند. به انحصار در آوردن اين حق طبيعتا به معني محدود كردن حق ديگران از راه ربودن نوبت آنان است و بايد به معني عدم اعتماد به لياقت و كارداني ديگران تلقي شود كه مفهومي است كاملا غير دموكراتيك.

دكتر مجتهد زاده در بخش ديگري از سخنانش گفت: عملي كردن دموكراسي فقط وظيفه حكومت نيست، بلكه آحاد ملت سهم بزرگتر و برجسته تري در اين رابطه دارند. روشنفكران سنتي دموكراسي را فراتر از بحث آزادي نديده‌اند و آزادي را نيز با بي‌بند و باري سياسي براي كينه توزي و انتقامجوئي از راه ترور شخصيت ديگران اشتباه گرفته اند. حال آنكه آزادي بخشي از تجلي دموكراسي است و آزادي در دموكراسي، در چارچوب قانون تعريف مي‌شود.

وي افزود: به اين ترتيب، تا ملتي آشنايي لازم را با مفاهيم عملي دموكراسي پيدا نكند و آگاهانه اجراي دموكراسي را هدف قرار ندهد، دموكراسي محقق نخواهد شد. دموكراسي علمي زيستن است و تحمل ديگران و رعايت نوبت ديگران در هر كاري از بارزه‌هاي عمده جامعه قانونمند و دموكراتيك به شمار مي‌رود دكتر مجتهدزاده سپس گفت: متاسفانه روشنفكران سنتي ما دموكراسي را به صورت يك نظام حكومتي از پيش ساخته به ما معرفي كرده‌اند كه بايد از خارج وارد شده و به جاي نظام حكومتي موجود و ارزش‌هاي فرهنگي بومي جاسازي شود وي افزود: اين روشنفكران چنين وانمود كرده‌اند كه دموكراسي لباس از پيش دوخته‌اي است كه قامت ملي ملت‌ها را بايد به اندازه‌هاي آن تراشيد و به اين ترتيب است كه حكومت و دولت و ملت را حتي از كلمه دموكراسي هم ترساندند.

دكتر مجتهد زاده تاكيد كرد: امروز وظيفه دانشگاهيان و روشنفكران جديد جامعه ما است كه تعاريف درستي از دموكراسي، اين جغرافيائي‌ترين و انساني ترين شيوه اداره امور اجرائي كشور ارائه دهند و براي جامعه روشن سازند كه دموكراسي چيزي جز يك فرهنگ سياسي پيشرفته و مردم گرا نيست كه در اعماق فكري اشكال دموگرافيك محيط انساني همان جامعه رشد مي‌كند و در نتيجه واقعيت دادن به حاكميت مطلق قانون شكل مي‌گيرد.

وي گفت: حاكميت مطلق قانون هم در هيچ جامعه‌اي عملي نيست، مگر از راه اصلاح نظام آموزشي آنچنان كه اصل حصول نظم فكري براي حصول خلاقيت فكري جاي سيستم حفط كن، امتحان بده و فراموش كن را بگيرد و دانشجو را با اصل گرفتن حق خود از راه احترام گذاردن به حقوق ديگران آشنا كند.

وي افزود مشكل ديگر دموكراسي در ايران امر تعيين صلاحيت است كه در يك دموكراسي مسوليت تعيين صلاحيت‌هاي اصولي مانند سن، سواد، نداشتن پرونده و اين گونه مسائل به عهده نهادهاي دولتي است، ولي مسوليت تعيين صلاحيت سياسي با احزاب است. و تا وقتي كه ما مردم احزاب همه گير و واقعي را شكل ندهيم ، اين مشكل حل نخواهد شد.

اين استاد جغرافياي سياسي تصريح كرد: هويت ملي ما، بر خلاف تبليغات سوء دشمنان، بر اساس ترويج برابري و مساوات ميان شهروندان شكل گرفته است:
دادگري در ايران باستان و عدل در ايران عصر اسلام بهترين انگيزه‌هاي بشر دوستانه را براي تجلي دموكراسي در هويت ايراني فراهم كرده است.

منبع: ایرنا

 
<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 بعدي > پايان >>

صفحه 6 از 7

حاضران در سایت

در حال حاضر 5 مهمان حضور دارند

برنامه های جانبی کانون


2018-02-22
بازديدها 815
2017-07-21
بازديدها 1720
iii(2).jpg
بازديدها 2222
12345.jpg
بازديدها 2258
GhadeerPoster.jpg
بازديدها 2241

مقالات


images/stories/articles.jpg
دوشنبه, 30 بهمن 1396
بازديدها 833
imam_khomeini2.jpg
سه شنبه, 05 آبان 1388
بازديدها 9833